tisdag 4 augusti 2009

Kort resumé från Stora Bält Cup!

Mitt i förberedelserna för Langesundsfestivalen kommer här en väldigt kort sammanfattning från Stora Bält Cup den gångna helgen.
Vi åkte ner fredag morgon och var på plats efter lunch. Det blåste rejält så vi hade ingen brådska. På morgonen inleddes varje nyhetssändning med den stora katastrofen med tankern som gått på grund i alldeles utanför Langesund. Mer om detta längre fram.
Vi körde bara 2 timmars fiske men fick ändå några rötsimpor upp till närmare 4hg och sandskädda upp till 530gr.
På lördagen gick starten kl 06.15 och vädret var kanon. Vi åkte och fiskade sill och fick ett gäng upp till ca 160gr som är ganska stort här. Vi fiskade sedan slätvar/piggvar. Efter några timmar hade vi piggvar upp till 8hg och skrubba på ca 850gr. Vi fick 7 piggvarar men ingen slätvar! Båda dessa arter är väldigt viktiga då piggvaren är med som bonusfisk i Scandinavian Saltwater Cup och slätvaren ger relativt många poäng i tävlingen. Vi åkte sedan till ett annat ställe för vararna, där våra konkurrenter och kompisar Henke Karlén, Benny Johansson och Ronnie Johansson låg och fiskade. De hade haft en liten huggsexa så vi släppte ner på direkten ganska nära Henke & Co. Nästan direkt fick vi ett dubbelhugg på vartacklen!! Jag assisterade Rickard och Magnus vid håvningen och två fina piggvarar över kilot kunde räknas in! Ronnie i båten bredvid utbrister direkt från hjärtat: Jävlar!!
Jag fortsätter fiska medan Rickard och Magnus krokar loss sina piggvarar. Plötsligt får jag ett typiskt storvarhugg, bomstopp! Jag får med fisken en bit men den tjurar ordentligt och det är ingen tvekan om att det är en riktigt stor var. Frågan är bara vilken sort och HUR stor den är. Vi måste ju ha en slätvar.
Fisken skakar plötsligt ursinningt och jag är livrädd att den ska slita sig. Jag vågar inte pressa in fisken för hårt. I det grunda vattnet tar det inte lång stund innan fisken uppenbarar sig. Slätvar!! STOR!! Strax innan håvning gör den några skakningar, precis som Magnus stora slätvar från förra årets tävling. När den glider i håven skriker vi av glädje och våra stackars konkurrenter iu båten jämnte tror knappt sina ögon. Piggvar 1,12kg och slätvar 1,62kg på mindre än 2 minuter! Knäckande...
I samband med kalabaliken med tre varar sprattlande i båten gör jag för första gången en riktigt misstag vid avkrokningen. Mitt dubbelkrokstackel har en liten sylvass trekrok längst bak. Jag ser först inte kroken och tror att den sitter i munnen på fisken. Jag lossar den främre kroken från mungipan men inser försent att trekroken sitter i håvnätet en centimeter från mina fingrar. Ett plötsligt sprattlande från slätvaren gör att trekroken effektivt krokar mitt högra ringfinger! Magnus förstår på min röst att det är brådskande och kommer snabbt till undsättning med saxen och klipper av trekroken från tacklet innan nästa sprattel hinner komma. En av krokarna sitter maximalt inborrad i fingret... Vi får bjuda på det fotot en annan dag. Inget för den känslige... Magnus assisterar senare med en tång och drar ut kroken. Nu är det bara Rickard i teamet som inte har fått en krok rejält i fingret!

Tack vare de fina vararna och att vi lyckades med de flesta av de andra arterna knep vi som sagt andraplatsen (i år igen) precis före Henke & Co, som precis som förra året tog tredjeplatsen. Danska team Banditten vann.

Från vänster: Ronnie Johansson, Benny Johansson, Henrik Karlén, Team Banditten, samt Rickard, Magnus och jag. Lägg särskilt märke till att alla lag på pallen vann varsin back dansk öl!! Mycket god för övrigt.
Hälsningar
Markus
PS. Tisdagens fiske i Langesund gav på några timmars fiske bl a en randig sjökock och en berggylta på 1060gr, men vi fiskade inte särskilt länge. Mer fiskerapporter kommer och från torsdag fiskar Magnus och jag från Isolabåten. DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar