torsdag 18 februari 2010

Månadens bild!

Denna läckra bild på en kungsfiskare tog vår fotograferande fiske- och biologkompis Jocke Näslund förra veckan efter flera försök på olika platser:
Kungsfiskare
Foto - Joacim Näslund

Kungsfiskaren är utan tvekan en av de vackraste fågelarterna vi har. Även om dess utbredningsområde sträcker sig över stora delar av södra Sverige så är det få som sett denna skygga art. Jag har själv haft förmånen att få se den några gånger under fiskepass i Rolfsåns vattensystem. Senast var några gånger nu i höstas under mitt examensarbete när jag puttrande runt med elmotorn i Storån, men det var aldrig ens nära att den fastnade på bild, trots idoga försök... Ofta ser man den bara som en liten blå blixt som susar förbi precis över vattenytan.

Under tuffa vintrar decimeras beståndet av kungsfiskare hårt, och de som inte flyttar söderut (vilket jag inte tror att de gör i någon större utsträckning i södra Sverige) samlas ofta i de nedre delarna av ett vattensystem, vilket gör att den då kan bli betydligt enklare att träffa på kring isfria åmynningar och vattendrag. I år har det givetvis varit extra svårt för kungsfiskaren att hitta öppet vatten, något den är helt beroende av för att finna föda.

Hälsningar
Markus

6 kommentarer:

  1. Jag tackar för utmärkelsen men Månadens bild är väl att ta i lite väl mycket... den är ju knappt skarp en gång ;)
    Om någon vill se den så tror jag att den finns kvar i södskärsdammen/syrhåladammen i Torslanda där den går hårt åt bestånden av småfisk. En mer effektiv fiskare får man leta länge efter.
    /Jocke

    SvaraRadera
  2. Vi kanske skall starta en fototävling....
    Vad har du för kamera och vilket objektiv undrar en fotonörd?

    Hälsningar Sellman

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. I ån som rinner ut i vänern där vi bor har vi sett kungsfiskare jaga från sin favoritplats många gånger...finare fågel finns inte i soluppgångens fina ljus...fjädrarna gnistrar

    SvaraRadera
  5. Kameran är en Pentax K-7, en rätt så schysst pjäs på 14 Mp. Har haft den i ett par månader nu. Objektivet var Sigmas billigaste telezoom 70-300 DG vilket gör att bilden inte är i toppkvalitet.
    Har dock nyligen köpt mig ett betydligt vassare Sigma 150-500 som jag förhoppningsvis får testa i helgen om vädret tillåter...

    SvaraRadera
  6. Jag såg en kungsfiskare ute vid havet vid skrubbafiske i höstas, lite udda kanske.

    SvaraRadera