torsdag 11 mars 2010

Fiskerapport från gårdagen:

Gårdagens fiske var som sagt succéartat. Alla gösfiskare förstår ju att jag nu har en totalt skev uppfattning om gösfisket svårigheter, efter att på mitt första pass landat 7 gösar! Med chefredaktörens 9 gösar och två grymma toppfiskar har jag börjat i helt fel ände enligt de garvade gösfiskare jag pratat med sedan igår. Helst ska man börja med 14 blankpass, ett antal söndertuggade agnfiskar och endast tveksamma göskontakter innan man får sin första gös... Nåja, jag har ju en bra bit upp till de fina toppfiskar som Jörgen tog igår, så det finns nog tid till att få lite gråa nyanser i håret skulle jag tro...

Vi fick en smakstart på fisket när Jörgen snabbt tog 2 gösar några minuter efter att vi satt ut spöna. Vi hoppades då att fisken kanske var i stöten, och det fanns helt klart rimliga chanser till att jag skulle få min första gös. Kort därefter fick jag då min eftertraktade gös, en vacker fisk på 2,5kg. I samma veva drog dock Jörgen på ett trippelhugg, där han kunde landa och returnera samtliga! Det var verkligen inga tveksamheter och de flesta gösarna under denna huggperiod hade bitit rejält. Ungefär samtidigt drog jag dessutom på min nummer 2 och 3, men jag hann däremellan hjälpa Jörgen att "säcka" en fin gös under isen en kort stund, tills alla andra gösar var drillade och snabbt återbördade till sitt rätta element.

Den stora gösen vägde grymma 5,68kg och kunde efter några foton piggt simma tillbaka. Mitt under fotosessionen får Jörgen ännu ett fäll, där hans nummer 6 får syna ovansidan av "locket", och inte långt därefter tar han nummer 7! Vilken start! På bara en dryg timmas fiske har vi tagit 10 gösar med en topp på nästan 6kg! Jörgen har 7 och jag 3, vilket inte kändes så bra! :-)
Att jag ändå inte blev helt utklassad under dagen berodde självklart bara på nybörjartur, men jag hade även fått klara order på hur tackel och aptering av agnfisk skulle skötas ;-)

Som på en given signal dör fisket ut totalt och en sanlös huggperiod är över. Här fick jag uppleva lite av gösens nyckfullhet. Under de följande timmarna har vi dock en del kontakter och klassiska göstugg på agnfisken. Jag landar under denna tid totalt 3 gösar och är därmed nästan ikapp min läromästare. Mitt på dagen har vi ytterligare kontakter. Jag tar en och Jörgen kan kroka dagens största, en stöddig bit på 5,76kg! Dessutom avslutar han med dagens trea på 4,44kg efter en riktigt bra fight som lovade mer. Under dagens sista timmar får vi inte en fisk.

Intressant var att Jörgen körde med (enligt mig) ruggigt stora mörtar, som i princip kunde ätit upp en del av mina agnfiskar! Han visade såsett också att gammal är äldst genom att ta de tre största. Värt att notera var dock att under den "tröga" perioden med "bara" 3 gösar efter morgonens rusch, så är det mina mindre agnfiskar som skördar framgång, och bortsett från morgonens distinkta huggperiod blev det 4-2 i gösar på mindre agnfisk när fisket var "lite trögare", om man nu kan säga det om en period som ger 6 gösar...
Intressant var också att två andra gösfiskare satt några hundra meter från oss på ett mer välbesökt (och sönderfiskat?) område. Dessa killar landade varsin gös under något längre fisketid... Otroligt att det kan skilja så mycket. Gösens nyckfullhet? Eller kanske fingertoppskänsla, rutin och den klassiska skånska gösnäsan?!

Hälsningar
Markus

3 kommentarer:

  1. Hej
    Grattis till ett kanonfiske.
    Har du lust att beskriva hur ni tacklade upp mörtarna.

    Mvh
    Robert

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Maila mig så får du en bättre beskrivning (inkl krokstorlek) av Jörgens tackel än vad jag kan klämma in här.
    markus.lundgren1@gmail.com

    Mvh
    Markus

    SvaraRadera
  3. Hej Markus

    Jag är intresserad av hur ni tacklade, och vilken storlek ni hade på krokarna och mörtarna. vore mycket tacksam för en beskrivning.

    Mvh
    Michael.magnusson@sp.se

    SvaraRadera