tisdag 17 augusti 2010

Var försiktig med fjärsingen!

Vi fick idag ett mail från fiskebroder Robert Pederson som berättar om en händelse väl värd att uppmärksamma för den som blöter sina linor längs västkusten under sommar-höst, närmare bestämt en incident med en fjärsing! Vi tackar Robert så hemskt mycket för en bra berättelse och för goda råd om olyckan är framme.
(Vi får även passa på att tacka Jocke för fina bilder häromdagen!)

Robert skriver:

Hej!

Jag liksom många andra följer er väluppdaterade och informativa blogg regelbundet. Här kommer lite info som kanske kan vara av intresse för andra:

Nu i lördags var jag ute med min flickvän Anneli och fiskade utanför Måseskär, fjärsingarna fanns det ju som bekant gott om. Och trots att jag hade en lång peang så lyckades en av dessa sprattlande fiskar sticka mig i ringfingret. Att sticka sig på en fjärsing gör ont kan jag numera intyga. MEN, lyckligtvis så hade jag faktiskt dagen innan vi for ut läst på om detta med fjärsingen och dess gift och enligt den information som jag hittade på nätet så var det viktigt att sänka ner det stuckna området (=fingret i mitt fall) i väldigt varmt vatten (minst ca 45 grader varmt, helst ännu varmare). I båten utanför Måseskär var det enda varma jag hade en termos med kaffe, och det var VARMT!! Anneli fyllde termosmuggen med kaffe och jag sänkte ner det värkande fingret i det heta kaffet samtidigt som jag förbannade min klantighet. Medan jag svor över smärtan i fingret pga av fjärsingsticket och det skållande brännande kaffet plockade Anneli ihop alla prylar och körde oss in till hamnen där vi rampat i.
På vägen in bytte vi förstås kaffe allteftersom kaffet svalnade av, och det var tur att vi inte hade hunnit dricka så mycket kaffe för det räckte hela vägen in. Vi trailade upp båten och begav oss hemåt samtidigt som Anneli ringde sjukvårdsupplysningen för att höra efter vad de rekommenderade att man skulle göra - efter att ha pratat med tre olika personer så fick hon till slut tag på en expert på fjärsingstick vid Uddevalla sjukhus och då fick vi veta att man i princip skulle göra precis så som vi lyckligtvis hade gjort:

1) Håll omedelbart det stuckna området i minst 45-50 gradigt vatten (kaffe fungerar bevisligen också:) i ca 1h, därefter en halvtimme varje halvtimme (dvs uppe ur varmvattnet en halvtimme och sedan ner i varmvatten en halvtimme etc) i ytterligare ett par-tre timmar. Toxinet i fjärsingens gift ska visst koagulera/lösas upp vid dessa högre temperaturer, så detta lindrar smärtan i stickområdet.
2) Säkerställ att gifttaggen verkligen är borta ur såret, om inte avlägsna denna så snart som möjligt. Går det inte själv måste man åka in på sjukhus/akuten och få den kirurgiskt avlägsnad. Och som med alla sår: HÅLL RENT!
3) Om man börjar känna sig dålig, har allergi, eller får andningsbesvär så är det förstås omedelbart in till akuten som gäller.

Mitt finger är fortfarande stelt och lite svullet idag, tre dagar senare, men i övrigt så är allt bra ändå (ta i trä). Och med tanke på de olika effekter andra har råkat ut för efter att ha blivit stucken av fjärsing så är jag nog lyckligt lottad ändå (tittar men lite på nätet så finns alltifrån händer svullna till fotbollar till kroniska besvär livet ut etc. - huruvida allt detta är sant eller inte vet man ju förstås inte eftersom det är svårt att verifiera allt på nätet som är några år gammalt). Sedan spelar det förstås även roll hur mycket gift som hinner tränga in i stick-stället mm.

Eftersom vi alla är individer så vet man aldrig hur man reagerar på ett fjärsingstick förrän det händer, men ovanstående "metod" att snabbt få ner det stuckna området i het vätska tror jag ändå är viktigt i alla lägen för att minska effekten av giftet, så det kan ju vara värt att veta för alla som fiskar mycket ute kring Måseskär iallafall.

Skitfiske!
Robert Pederson, Vänersborg (Tinca)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar