måndag 16 maj 2011

Nya ålutsättningar!

Precis som förra året satsar man på utplantering av glasål (ålyngel) i Skåne, Halland och Västra Götaland. 2010 rörde det sig om 1,2 miljoner ålyngel, i år är det hela 1,7 miljoner av dessa små rackare som förhoppningsvis växer sig stora i våra sötvattensystem innan de lekmogna vandrar ut mot Sargassohavet om ca 10-25 år. Utplanteringarna ingår som en delåtgärd i den svenska ålförvaltningsplanen.


Vi var ett gäng från framförallt Kungsbacka Sportfiskeklubb som assisterade länsfiskekonsulenterna Peter Norell och Thomas Lennartsson under morgonens ovanliga aktivitet. Precis som förra året var Kungsbackaåns och Rolfsåns vattensystem våra ansvarsområden.

Själv fick jag sällskap av kompisen Veronica Sund, marinbiolog som jag pluggat med på universitetet. En trevlig förmiddag på kontoret var det!


Såväl lokaltidningarna som Västnytt var på plats. Västnytt körde ett kortare inslag nu under kvällen och kompisen Josefine på Norra Halland, som var med Veronica och mig under de första utsättningarna, lovade (om jag inte minns fel) förstasidan i tisdagens tidning. Hon föredrog att intervjua och fota Veronica framför mig. Det finns som alla förstår utmärkta och fullt logiska anledningar till det.

Länkar:

# Info från Länsstyrelsen - utförlig fakta kring utplanteringarna

# Förra årets utsättning - en längre rapport med mer ålinfo, inklusive lite personliga reflektioner

//Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar