onsdag 4 maj 2011

Rapport från måndagen:

Efter ett antal dagar på havet och en båtfärd på kanske 60 sjömil i måndags var man aningen seg när man väl kom hem till soffan... Här kommer nu en snabbrapport från de timmar vrakfiske vi körde under måndagen: fortsatt grymt blekafiske med en sanslös medelvikt på blekan. En handfull blekor låg på 3,4-3,7kg, vilket är grymma fiskar på våra lätta utrustningar! Huggen som kommer på våra snabbt vevade maskjiggar är ofta brutala och blekans motto brukar vanligtvis vara att rusa rakt ner mot botten/vraket så snabbt den kan, vilket gör att de första 5-15 sekunderna av en fight med en stor bleka i mitt tycke är bland det bästa man kan uppleva i svenska vatten.

Kul var också att vi fick ganska mycket torsk. Ett gäng var kring 3-4kg, varav några stycken fick bli middag. Som många vet är jag ganska ofta en förespråkare för C&R, men ikväll bjuder jag kompisarna på bacon- och kantarellgarnerad torskrygg med potatismos och skirat smör. Givetvis egenplockade kantareller från i höstas ;-)

Nu får vi hoppas att vinden håller sig snäll så att Magnus & Co ihop med Confidence kommer ut på 10-gradarn i slutet av veckan, där kan ju vad som helst hända! Mange har ju haft ett sanlöst "streak" det senaste med fantastiska fiskar från både salt och sött vatten, så vem vet vad han kan slå till med om formen håller i sig!? Efter mina fiskelånghelger det senaste hade jag dessvärre lite svårt att komma loss från jobbet på fredag...

Tight Lines!
Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar