lördag 28 juli 2012

Summering: Fiskebäckskil tors-fre

Eftersom Blogger och min mobil av någon anledning inte varit kompisar under veckan kommer här istället en lite fylligare datorrapport från torsdagen och fredagen.
Kapten Jonsson rattade säkert i sina "hemmavatten"
Mattias plockade upp mig med familjen Jonssons båt i Fiskebäckskil på torsdagseftermiddagen - min första semesterdag. Eftersom Magnus med familj var ute med Isolabåten och Mattias båt ändå var på plats blev det givetvis en utmärkt lösning.
Syster Jonsson i intaget solläge
Övriga i familjen Jonsson hade redan sedan torsdag morgon intagit solläge på en av de många öarna utanför Lysekil/Fiskebäckskil. Mattias hade på förmiddagen haft bra fiske efter läppfiskarna blå- och berggylta. Det fortsatte att hugga även under kvällen. Vi svängde förbi närliggande Bohus-Malmön där Johanna, som jag gjorde mitt examensarbete tillsammans med, var på plats i sommarstugan. Solen stekte, ölen var kall och sällskapet inte så dumt, så vi blev kvardröjda.
Till vänster Malin, till höger Johanna. Multiplikatorrullar är inte helt solklara i sin funktion.
Slutligen tog vi vårt förnuft till fånga och gjorde det enda rätta - åkte 15 sjömil in i Gullmarsfjorden för att köra ett nattpass efter paddtorsk. Alla förstår såklart prioriteringen vi gjorde. Väl framme var mörkret nära, men vi la båten i position och körde igång i den ljumma sommarnatten, guidade av Bruce Springsteens fagra stämma i högtalarna. Ja, ni fattar. Efter bara en kvart tog Mattias första "paddan", en liten rackare på 125gr. Mission complete.
Paddtorsk - mest likt ett chokladfärgat förväxt grodyngel!
Närmare midnatt hade torskarna och glyskoljorna slutat hugga, och då kändes det mer spännande. Det var ju ändå den nattaktiva paddtorsken vi ville ha. Efter en längre stunds stiltje nöp något min räkagnade krok på ca 9m djup och det var genast spännande. Jajamän - Mackans första paddtorsk någonsin på andra nattpasset. Vikt: 235gr, klart respektabelt.
Extremt coola firrar!
En stund senare tog Mattias sin andra för kvällen - 225gr. Nämnas skall Mattias facit på hans nattpass efter paddtorsk: 4 pass och han har fått fisk på alla! På mitt första nattpass fick ju Mattias den episka dubblén paddtorsk + bergvar, så om jag inte missminner mig har jag åtminstone sett paddtorsk på alla mina nattpass.
Mattias med sin andra paddtorsk för kvällen.
Lite senare på natten tog jag min andra padda, storlek mindre. När vi kl. 03 summerade passet hade vi alltså skrivit in 4 paddor i fångstboken.

Väl tillbaka i sommarstugan i Fiskebäckskil vid kl. 04 var man en slagen hjälte som snabbt lämnade in. Efter välförtjänt sovmorgon blev det Måseskär under fredagen och lite nötande efter bland annat brunsnultra, dock utan resultat.
Godkänd långa på pillemete.
Det var lite halvtrögt, men utöver ett 10-tal fiskarter kunde även Mattias lägga till en ny art på listan - stormfågel. Mattias stod och pratade med sin mamma i telefon när en närgången stormfågel inte kunde motstå en smaskig räkbit som svajade förföriskt utanför relingen. Who can blame him?
Stormfågel - kanske går inte hissen ända upp till toppvåningen.
Stormfågeln var förvånansvärt lugn (att kroka och behöva kroka av en trut är inget att rekommendera) när vi med en tång kunde ta loss den ytligt fastsatta kroken. Efter 2 minuter började den äta av räkbitar vi kastade ut och ytterligare några minuter senare var den tillbaka i position under Mattias spötopp. Eventuellt lärde den sig alltså inte ett skit, men charmiga som sjutton är de.

Over and out
//Mackan

2 kommentarer:

  1. Största respekt! Ett inte helt självklart val att fiska paddtorsk under sådana förutsättningar... Men visst är de snygga!! Paddtorsken alltså.

    SvaraRadera