lördag 3 november 2012

Snart bättre uppdateringar!

Fick tips på denna bild, som väl ytterligare kastar in en pinne i brasan i den debatten. Vissa delar av yrkesfisket anser ju att den starka sälstammen är den enskilt största anledningen till fiskbeståndens nedgång på västkusten. Andra anser märkligt nog att någon sorts högre makt återställer bestånden och den ekologiska balansen i våra hav.

Själv kan jag bara konstatera - efter att ha läst in mig på rapporter på området - att sälbeståndet historiskt sett varit både stort och litet, men att nedgången i fiskbestånden har en väldigt tydlig och statistiskt säkerställd korrelation med effektiviseringen av en överdimensionerad fiskeflotta sedan 1970-talet. Det är väl så tydlig jag kan vara på ett väldigt diplomatiskt sätt...

Det kommer en hel del läsning här framöver. Några dagars ledighet i kombination med att internet varit, och fortfarande är, utslaget hemma hos mig har gjort att det varit dåligt med uppdateringar det senaste. Skärpning utlovas så fort min bredbandsleverantör behagar avhjälpa felet. Lite oeffektivt och segt att uppdatera från telefonen nämligen.

Nu i helgen ska vi bland annat fånga öring och krama rom+mjölke till ett fiskevårdsprojekt. Jag hoppas på lite fina bilder där!

/Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar