måndag 28 januari 2013

Summering av lördagens fiske:

Gullmarsfjorden bjöd på sin karga, bohuslänska sida under lördagen. En bister sydvind och en handfull minusgrader gjorde att sommarens nattpass efter paddtorsk kändes ovanligt långt bort. Dock trevligt att komma ut och för Mattias var det sannolikt första fisket sedan Bratten i augusti!
Som vanligt var det gott om sillfiskare ute, i kombination med vitlingmetare samt galningar likt oss själva som gladeligen kan lägga heldagar efter obskyra fiskarter där det oftast är högst sannolikt att man misslyckas. Nåväl, hemma i soffan får man ingen fisk, ingen frisk luft och man får ha väldigt bra utsikt från soffan om man ska se både falk  och havsörn som vi gjorde - en riktig humörhöjare. Tyvärr var det korta visiter och jag hann aldrig mobilisera kamerans zoomobjektiv.
Vad som flanerat kring bojen på fotot ovan låter jag vara osagt, men en räv är nog en lågoddsare. Fisket bjöd i alla fall på en hel del arter, bland annat skrubba, glyskolja, vitlinglyra, torsk (fredad ihop med kolja och bleka i Gullmarn året runt, samt innanför trålgränsen jan-mars),vitling, sandskädda och sill till vårt gäng. Därtill fick som sagt en simkrabba, en havskräfta och en pirål syna den friska luften. Pirålen var den största jag sett och jag hade givetvis för avsikt att fota den, men den lyckades slingra sig av kroken när jag sprang efter kameran, endast efterlämnandes en stor ansamling slem.
/Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar