söndag 10 februari 2013

Gullmaren levererade!

 Jag och Mattias från teamet lämnade Kungsbacka 05,45 för en heldag på havsisen. Målet var som flera gånger förut klorockan. Väl framme på plats var det runt 10 minusgrader och ingen vind.
Vädret var lysande på förmiddagen
 Vi träffade Niklas Kolbeck ute på isen och fick snabbt ut våra spön en bit ifrån honom. Solen kom snart fram och fisket visade sig direkt från sin bästa sida. Sill, vitling, koljor, torsk, skrubba, smörbult och sandskäddor fick syna isen med jämna mellanrum. Koljorna och torskarna fick snabbt gå tillbaka då dom är fredade i gullmaren året runt. Men även de flesta andra arterna förutom sillen och den välsmakande vitlingen simmade snabbt tillbaka ner i djupet. Plötsligt började makrillen blanda sig i leken och det blev ett 15 tal på oss tre totalt. Största makrillen vi såg vägde runt 9 hg och togs av ett gäng en bit ifrån oss. Runt 10,30 kom dock den första klorockan upp. Jag kände direkt att detta var en potentiell rocka och ropade snabbt till mig mina fiskevänner. Visst var det en mäktig klorocka som dök upp i hålet. Efter en snabb vägning ( 725g ), mätning och lite kort fick den självklart gå tillbaka ner i djupet igen.
Mattias returnerar en av rockorna


Nu började en fantastisk period! Då jag fått min första klorocka och var helnöjd med dagen gav jag mina fyra spön till Mattias som ännu inte fått arten. Efter någon timme började ett av mina spön signalera trolig rocka och Mattias var snabbt framme vid spöt och krokade fisken. Det var ingen tvekan på att det var en ny rocka på gång och Mattias jubel när fisken kom upp var härligt att se. När fisken dessutom var större ( 830g ) än min blev han ytterliggare lite gladare. Snabbt krävde jag tillbaka mina spön och det tog inte lång tid innan det var dags igen. Detta var en lite mindre hanne som vägdes till 530g.




Stor mun

Sej på runt 12cm som den minsta klorockan hade  i svalget!
 3 st Klorockor i tre olika hål med 20-30m mellanrum under ca 1,5h fiske var mäktigt men det skulle komma ännu mer. Det gick väl ca en halvtimme innan Mattias på spöt som var längst bort ropade att det var dags igen. Denna rockan var också av fin kaliber för att vara inne i fjorden och vägdes in på 775g. Totalt fyra stycken under ca 2 timmar var nästan för bra för att vara sant och det var två helnöjda killar som några timmar senare satte sig i bilen hem i snöfallet som kom in under eftermiddagen och lugnade ner fisket något. Alla klorockor fick självklart gå tillbaka ner i djupet igen. //Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar