onsdag 6 augusti 2014

Drömfisk nr 2 från Langesund - fenknot!

Fenknoten (Chelidonichthys lucerna) har alltid varit en av mina absoluta favoriter, ihop med arter som vitrocka, havsmus och guldlax. Knotfamiljen är häftig från början, men det är något magiskt med fenknotens enorma, blåkantade bröstfenor och den brant sluttande pannan som ger arten sin stygga uppsyn. Dessutom är det en extremt ovanlig fångst, även om man vet var den håller hus. Kort och gott - en drömfångst.
I Sverige har jag fångat en och i Langesund några få, men alla i väldigt små storlekar. Under träningsfisket i Langesund var dock turen på min sida och inte bara en utan två fenknotar behagade hugga på mina fiskstrimlor under veckan (tyvärr inte under tävling). Den ena var en riktig pjäs på hela 730 gram. Knotfamiljen känns enkelt igen på de sex fria fenstrålarna som sitter tre stycken under respektive bröstfena. Just fenknoten särskiljs enkelt genom de överdimensionerade bröstfenorna som på ovansidan har en omisskännlig blå rand längs ytterkanten.
Notera den vattenfyllda baljan där fisken vilar medan vi riggar kameran.
Foto: Andreas Naeristorp

I svenska vatten representeras knotfamiljen av fyra arter: knot, fenknot, rödknot och tvärbandad knot. De två sistnämnda är väldigt ovanliga och påträffas ytterst sällan, även om vi för rödknot har ett registrerat svenskt rekord från 1978 som lyder på 320 gr. Hur artkunskaperna var på den tiden låter jag vara osagt, men rödknoten har väldigt karaktäristiska långsmala fjäll längs sidolinjen, och torde inte kunna förväxlas med övriga artfränder. Emellanåt dyker en och annan rödfärgad vanlig knot upp och ställer till det (jag var på Göteborgs Naturhistoriska museum tidigare i år och dubbelkollade en firre), men den gång jag hör talas om en säker rödknot lovar jag att skriva om det här ;-)
Foto: Andreas Naeristorp

4 kommentarer:

  1. Brutalt häftig fisk!! Grattis till en drömfångst!!

    SvaraRadera
  2. Fenknot+!
    Takk for laget, helveette IsoML jazza opp Langesund!

    SvaraRadera
  3. Erik: yes, det var den jag var och dubbelkollade i våras.

    /Markus

    SvaraRadera