måndag 8 juni 2009

Boråsarna börjar dra Flundra

Efter ett par tröga dagar börjar Boråsarna nu dra en hel del Kveite. På runt två dagar har dom nu fångat 5 st. Läs rapporten jag fick av Andreas där jag saxat ut en del; Vi bytte senare plats och strax innan vi tänkte lägga av vid 12-tiden fick Ohlsson ett rejält hugg. Fisken var stark i klass med hurtigruten och Ohlsson rubbade inte fisken inledningsvis. Han började också krokna ganska snart och jag var snabb med att trycka i honom gainomax energitabletter för att ge honom lite ny styrka. Efter ca 15 minuters kamp uppenbarade sig ett dasslock i djupet som sakta närmade sig båten.Jag krokade fisken och höll den intill båten och den enormt starka fisken skakade så hela båten gungade. Ohlsson i panik ropade "ta in den, ta in den" och jag svarade jag kan inte. Min avsikt var att den är för tung och den sprattlar kraftig, Ohlsson hörde "jag tappar den, jag tappar den" och han kastade sig som en ilsken pitbull helt handlöst fram och slet upp fisken i vattnet varpå fisken, Ohlsson och jag landar pladask på gålvet i båten, fisken vevar kraftigt och vi sitter fast i linanoch glider på en slemmig durk fram och tillbaka med mer eller mindre panik, jag slog i handen av Ohlsson nacksving så den domnade i 10 minuter. Vi lyckas i alla fall på ca 1 minut ta oss upp stående och spöt som också var insnort i ormgropen höll, helt otroligt. Allt vi lärt oss av Magnus om att "ta det försiktigt när ni får flundror och ska ta in dem i båten" var som bortblåst ur Ohlssons adrenalinstinna hjärna. Vi jublar över fångsten i 0,5 sekunder innan fisken börjar sprattla igen och 80 kg Ohlsson, helt övertyggad om att den kan hoppa över den 1 meter höga relingen, kastar sig ner på flundran och brottar fast den på marken, fisken är helt klart starkare än Ohlsson och han guppar lika hjälplöst som en eka i full storm. Han ropar "slå den i huvvet, slå den i huvvet". Men jag kan inte! Jag ligger nämligen längst fram, dubbelvikt i en skrattattack! Vi lyckas hur som helst reda ut situationen till slut och en stolt fiskare (och en avundsjuk) kan se vågen visa hela 22,8 kg. Underbar natt i midnattssol på en spegelblank fjord!

Kolla även in Team Marres blogg där Görans son Johan har fångat en riktig best till Flundra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar