tisdag 11 augusti 2009

Tävlingsrutt Langesundsfestivalen!

I årets 20-årsjubilerande Langesundsfestival deltog 195 deltagare fördelat på 75 båtar. 66 lag deltog i lagtävlingen och otroliga 37 arter vägdes in på tävlingen! Förutsättningarna var näst intill perfekta med svaga strömmar, svaga vindar och inte så jättemycket makrill som ibland kan finnas på vissa platser och förstöra fisket.

DAG 1:
På lördagen startade vi med skrubbafisket i hamnen och när vi nästan gett upp får Magnus en viktig 345-grammare. Därefter gick vi direkt ut till djupet för att fiska de viktiga arterna långa och lubb. Dessa ingick som bonusarter i SSC och var därför viktiga att fånga i bra storlek. På träningsfisket hade vi provat en bra kant på ca 230-270m och fått bra med långa. Ganska omgående började det nappa och det tog inte lång tid innan Magnus pumpade upp en fin långa på 11,85kg. Han fortsatte med en till på drygt 10kg innan jag tog en mindre lubb och en långa på drygt 4kg.
Vi hade hoppats på en större lubb på vårat långaställe med fick istället åka vidare till vår lubbkant. På träningsfisket fick vi ett par stycken upp till 7,2kg, men på tävlingen fick vi bara någon enstaka blåkäxa. När vi på tredje driften inte känt någonting sa vi att vi skulle nöja oss med min 2,5-kilos. Det var en stor missräkning men vi hade verkligen inte tid att fiska vidare. Plötsligt kände jag hur mitt tackel rasade ner 30-40m och ekolodet visade ett fall från ca 330m till 360m. Vi bestämde oss för att ge det några minuter till på denna heta kant och strax efteråt bände jag i en lite större fisk. Det var bra fight och vi misstänkte först långa, men väl i ytan kunde Magnus gaffa en lubb på 8,7kg! Yes!! Grymt viktig för SSC och vår mest poänggivande fisk hittills!

Vi åkte sedan in till klassiska 167:an för den häftiga blåkäften, där jag fick två på 7-8 hg och Magnus en på 1060gr. Vi ville egentligen ha något större men vi hade helt enkelt inte tid då djupfisket tagit så mycket tid.
Då jag inte fått någon blåkäxa och Magnus ville ha större driftade vi ut på kanten på 220-240m där blåkäxan brukar hålla till. I sista stund krokar jag en liten haj på ynka 160gr, nästan när jag gett upp arten och vi bestämt att jag måste veva upp. 21 viktiga poäng!
Vi drar inåt och stannar på vår vanliga kungsfiskkant. Jag får två ganska snabbt men Magnus har lite problem med att makrillen tar hans tackel och vi sparar arten till söndagen. Vi åker sedan till en topp där vi fiskar brunsnultran, men glyskoljorna och makrillen stör fisket. Vi får dock glyskolja upp till 165gr och jag får sedan ett jättehugg på botten på drygt 50m vid ett nedsläpp. Jag misstänker först bleka, men efter en stund konstaterar vi att det är makrill som tagit tacklet. Det känns dock tungt och det visar sig att tre rejäla makrillar tagit mitt tackel.
-Håva den understa, skriker jag om de tre nästan likstora makrillarna och Magnus kastar sig efter en makrill som vägs till godkända 865gr. De största makrillarna får vi alltid nära botten på lite större djup, så även i år.
Det är nu inte många minuter kvar av tävlingstiden så vi kör vidare till en annan topp där makrillen och glyskoljorna kanske inte plågar oss. Ganska omgående tar Magnus en minibrunsnultra på kanske 40 gr. För liten!! Vi måste ha en 150-grammare!! Strax därefter är jag säker på att jag har en men på vägen upp smäller det på några makrillar som skakar av fisken som först satt på. Jävla makrillar!!
Magnus krokar sedan en något större fisk som jag håvar. Brunsnultra 180gr! Jag tittar på GPS:en och det är nu bara 3min 15sek kvar av tävlingstiden. Jag släpper ner och krokar en liten fisk med ettriga knyckar. Brunsnultra! Ingen makrill kliver på och Magnus assisterar när jag lyfter in en liten stackare på 55gr, som ändå är viktiga poäng.
Magnus har även under dagen fått två kolmular som är viktiga poäng.
DAG 2:

Söndagen startade med att många av båtarna gick in till Kalven, ett klassiskt område, för att fiska sillen. Denna art är kanske den viktigaste i tävlingen då den ofta bara är "att hämta" och att den ger rikligt med poäng. Ett 40-tal båtar raddar upp sig i inre delen av sundet och väntar på starskottet, en mäktig syn! Full fart in och 100 häcklor hamnar i vattnet. Här ska bändas sill! På träningsfisket fick vi gott om sill på bara 15min med 325gr och 335gr i topp, vilket är oerhört poänggivade fiskar då stipulationsvikten för 100 poäng bara är på 400gr.
Efter en stund har vi inte sett en enda sill lyftas in och båtarna sprider ut sig över området. Vi tuffar runt och ser en del sill på lodet men ingen vill hugga. Katastrof!! Beror det på åskan och regnet?? Vi vet att de båtar som låg i området på lördagen fick stor sill. Vi måste ha den! Efter 1,5h får vi ge upp. Vi chansar på att vi får den utomskärs där andra team fick den på lördagen.
För att få lite självförtroende fiskar vi gyltorna istället. Vi får blågylta upp till 360gr och sedan berggylta upp till 885gr. Magnus har lite problem med berggyltan och får nöja sig med en 520-grams. Vi har helt enkelt inte tid. Vi provar efter skärsnultra på ett ställe där vi tagit några stycken tidigare år men de är inte hemma. Ett stort problem är de områden som är avspärrade p g a oljekatastrofen. Våra två klart bästa områden är helt avstängda för fiske, vilket har gjort att vi i sista stund måste hitta nya områden för många arter.
Vi sticker sedan till vårt nyfunna fenknotställe, där Magnus fick en på träningsfisket och där vi vet att norrmännen får en del. Bottnarna är väldigt fina och Magnus hade redan tidigare intresserat sig för området när han spanade på sjökort. Vi fiskar av området där Magnus fick sin på träningsfisket utan resultat. Vi gör en lite djupare drift för att få chans på sandskäddan också. Jag drar på en fisk som inte är plattfisk och jag ber Magnus stå beredd med håven. Fenknot! Min andra någonsin! På tävling dessutom, även om den bara väger 145gr.
Inte en sandskädda får vi dock, så vi provar ett gammalt ställe som gav upp till 270gr på träningsfisket. Det är egentligen inte alls tillräckligt på tävling men vi måste bara få arten nu. Där var även gott om knot och en del vitling så vi åker dit. Inte heller här får vi någon sandskädda. PANIK!! Vi får varsin mindre vitling och en fin knot på 320gr. Vi lyckas till sist ta varsin minisandskädda under 200gr efter att ha åkt in i kanalen vid Langesund, precis där starten går. De större sandskäddorna verkar helt borta och vi förbannar igen att vi inte får fiska på vårt vanliga sandskäddaställe. Vi måste nu åka iväg och ta fjärsingen där vi bara känner till ett fåtal platser, varav samtliga är avstängda. Tack vare tips från våra samarbetspartners Nidingen Giants lyckas vi dock rädda situationen ändå med en handfull fjärsingar upp till mycket blygsamma 220gr. Återigen en art som vi brukar ta mycket större på säkra platser och där vi nu tappar poäng.
Vi åker vidare utomskärs. Magnus måste ha en kungsfisk och vi måste ha en sill i laget för att ha en chans i toppen, så viktig är sillen!! Vi fiskar därför på en topp där vi har chans på båda och där flera team fick sill på lördagen. Vi lägger tävlingens sista 1,5h härute med sillhäckla och en agnad underkrok för att Magnus ska få sin viktiga kungsfisk, som vi inte hunnit fiska på vanliga stället under söndagen då flera arter ställt till det för oss, framförallt sillen. Sillen vägrar hugga och vi ser slaget förlorat. Vi får dock några vitlinglyror.
Vitlinglyran förväxlas lätt med både en liten vitling och glyskolja. Den tydligaste skillnaden är dock det markanta underbettet som saknas hos vitling och glyskoljan.
Med bara minuter kvar av tävlingen krokar Magnus äntligen en kungsfisk. Den väger ynka 190gr men ger ändå nästan 32 poäng, vilket innebar att Magnus smet förbi mig i sammandraget i sista sekund! Detsamma hände faktiskt 2005 när Magnus i sista minuten tack vare en brunsnultra pressade sig förbi mig. Vi slutade då 2a och 3a. Jag slutade i år 12a och Magnus hade hamnat på 13e plats, men tack vare kungsfisken kom han 5a, så jämnt var det i toppen!!! Magnus grymma svit med topplaceringar i Langesund fortsätter därmed också och jag får fortsätta att kämpa för att slå honom! ;-)
I lagtävlingen slutar vi fyra efter tre norska team i topp, vilket var väldigt länge sedan!

Vann gjorde Knut David Bakke (t vänster) på 893,3p, tvåa kom Robert Råmundsen (mitten) på 836,84p och Team Hajens skeppare Adam Palmér knep en grym tredjeplats med 731,17p. Damklassen vanns inte oväntat av Trine Fallet Ruud och juniorklassen vanns av Emil Fallet Ruud.

Stort grattis och grymt bra jobbat önskar vi!!!

Om man snabbt ska analysera vår egen insats är det för det första klart att vår satsning på de viktiga SSC-fiskarna långa och lubb tog alldeles för lång tid, på bekostnad av arter som är viktigare i själva Langesundsfestivalen. Bara att släppa ner tar 5 min på dessa djup, för att inte tala om vilken tid det tar att pumpa upp en fisk eller byta agn... Hela tävlingen präglades därför av tidspress och mycket flängade för oss.

För det andra saknade vi våra ordinarie platser för ganska många av arterna och vi hade helt enkelt inte koll på andra områden som var lika bra, och fick därför nöja oss med mindre fiskar än vanligt i ganska många arter.

För det tredje var det en enorm missräkning att inte få någon sill. Vi vägde in 18 arter och medelpoängen per art var 50,16p för oss. En förväntad sill på 3hg, som vi nästan varje år får i stora mängder på kort tid och som vi hivade upp på fredagens träningsfiske i vikter upp till 335gr, hade givit ytterligare 75p och det hade inneburit både lagseger och en 3e och 4e plats individuellt, så jämnt var det!! Det är ju dock självklart lika för alla, men det känns trist att missa den art som vi på förhand visste var den viktigaste. Vi hade dock inte kunnat nå de två grymma norrmännen i topp, de fiskade grymt!! Även Adam på tredjeplats hade en säker marginal ner till fjärdeplatsen, bra jobbat!

Vi ska också nämna att Nidingen Giants fiskade som gudar under söndagen och hade vunnit lagtävlingen med över 80p med Melker på en fjärdeplats individuellt om de inte fått fullständig härdsmälta och glömt av fisketiden. De fiskade skrubba i hamnen precis utanför tävlingssekretariatet (!!!) 10 min över tävlingstiden innan de insåg sitt misstag och själva gick in till tävlingsledningen och sa till. De blev följaktligen diskade från söndagen. En jättetabbe, men ni får ta hem det nästa år istället gubbar!!

Mer bilder kommer under veckan!

Hälsningar Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar