onsdag 23 juni 2010

Bilder från Österlen

När Magnus och Mats från teamet var uppe i Tromsö och bände hälleflundror var undertecknad samt min bättre hälft på semester på skånska ostkusten. Då vi precis som förra året skulle bo precis utanför trollingmetropolen Simrishamn fann jag det fullt naturligt att det mest romantiska man kunde hitta på, det rörde sig trots allt om en bröllopsdag, givetvis var att dra med Isola-båten ner för lite stillsamt puttrande i den vackra Hanöbukten. Om tid fanns över kunde man kanske skicka ut djupriggarna som man råkat få med sig och kanske några paravaner, när man ändå var ute och körde menar jag.
Nåväl, den finten gick konstigt nog inte alls hem, det var avkoppling beställt så båten fick stanna hemma. Märkligt kan man tycka, själv tycker jag inte att det finns något mer avkopplande än fiske, men visst, ett trippelhugg av storlax på djupriggarna är kanske inte så bra för hjärtat.
Jag fick finna mig i att åtminstone kunna se både Bornholm (vid klart väder) och Hanöbukten från uteplatsen, vilket givetvis inte var så illa. Legendarisk trollingarena helt enkelt, där pionjärer som Pelle Karlsson och Olle Bussenius i team Hugget kört tusentals timmar och bärgat många storlaxar. Dessa rutinerade herrar var med om den kanske mest klassiska svenska trollingfångsten någonsin, vilket vi tidigare berättat om på denna länk, ihop med lite bilder från förra årets Langesundsfestival.Österlen i maj månad är verkligen otroligt vackert. De gula rapsfälten ger en fantastisk inramning till det vackra landskapet. För andra året i rad bodde vi på grymma Sköllen Gårdshotell, några kilometer söder om Simrishamn. Detta ställe bara måste jag rekommendera. Där bor man helt underbart bra med utsikten, lugnet och perfekt service, men framförallt är det den fantastiska matupplevelsen man tar med sig hem. Svantes fantasifulla 3-rättersmenyer med därtill passande viner är helt enkelt ett måste om man ska bo där eller bara är i trakten någon gång.
Med något så ovanligt som lite tid över blev jag lite fotosugen i de vackra miljöerna. Jag fick låna ett stativ och satte mig strategiskt för att få en actionbild på de vindsnabba svalorna som byggde bo på flera ställen kring gården. Efter någon timma, med bara lyckade bilder på stillasittande svalor, var jag nära att ge upp. De få gånger båda svalorna var vid boet samtidigt var dessutom lätträknade och att fånga en svala i luften tycktes vara en övermäktig uppgift för en amatörfotograf, som dessutom hellre fotar fisk än fågel...
Efter att ha tröstat mig med en gråsparv som gärna poserade utanför ingången till sitt bo (under takpannorna) provade jag igen med att bränna av några snabba bildserier när båda svalorna var på plats, och visst hade man turen att få ett riktigt läckert foto på en hussvala i flykt!


Tight Lines!
Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar