onsdag 2 mars 2011

Storgädda från älven!

Här följer en het rapport från Göta älv:

Jag hade bokat in ett ismetepass med vännen Andreas Niklasson på fredagen. Inför detta pass hade väderprognosen vänt från tidigare utlovade sol och värme, mot kyla och snålblåst. Det kändes ändå hett.
Halv tolv hör jag en bjällra, vänder mig om och ser att vippan på spöt löser ut. Fisken går inte ut med någon lina (som vanligt när man fiskar med sill), men efter att jag provocerat den med små ryckningar vandrar den ändå iväg någon meter och mothugget sitter. Tyngden är rejäl, och en intensiv och mycket nervös kamp tar sin början. Fisken gör monsterrusningar, går fast bland vassen, jag tror att jag tappar den två gånger och skriker ut min frustration, för att upptäcka att fisken är kvar.
Efter ca en halvtimma lyckas Andreas landa den med ett säkert gälgrepp. Fisken mäter 120 cm och vikten stannar på 13610 g! Att fisken var storfiskart nummer 20 gjorde inte saken sämre! Fisken firades med en flaska champagne på isen.

Hälsningar
Rikard


Kuriosa:
Isolas fiskebroder, specimenjägaren Rikard Fjällström, tog i höstas en fin pigghaj på över 6kg från Isolabåten. Den snart fredade broskfisken var registrerad storfiskart nr 19. Sedan dess har man därför skymtat en liten flaska champagne i botten av fiskeväskan, ifall ifall den smått magiska storfiskart nr 20 skulle ha vänligheten att kliva på! Senast när vi jagade paddtorsk på Gullmarsfjorden hoppades man på en ny art till Rikard, så att man så att säga kunde hjälpa till med firandet lite :-)
Nr 20 kom alltså istället efter ett antal ispass på älven.

Vi gratulerar Rikard till en grym fisk och till platsen i Storfiskregistreringens Hall of Fame!

2 kommentarer:

  1. Grymt fin Gädda! Är man avundsjuk? lite grann kanske...

    /Marran

    SvaraRadera
  2. Grattis till en riktigt fin gädda och till platsen i hall of fame:)

    SvaraRadera